blablabla på kvällskvisten/natten


Jag viiiillll inte gå och lägga mig. Det är en sån kväll. Började titta på Farligt begär med bland andra John Malkovich som är en så sinnesförvirrat bra skådis men jag insåg att det inte var min grej att se en film en fredagkväll på en kanal med massa reklam. Så jag vände mig istället till mina alltid lika pålitliga play-kanaler. Det blev en dokumentär, Krigets Barn: Del 2 på SVTplay. Helt perfekt denna afton, och jag kan rekommendera alla att se både del 1 och 2 (om del 1 fortfarande finns tillgänglig?)

Vad vore livet utan dokumentärfilm...?

Jag kan i stort sätt fastna för vilken typ av dokumentär som helst, fast jag är ju extra förtjust i att ta del av olika människors liv och livsöden. Jag älskar biografier också, vill jag säga nu när jag ändå håller på. Jag läser, som jag nämnde för någon dag sedan en mycket bra biografi. Skriven på ett poetiskt sätt och den är extremt gripande.

Silverfisken
av Sofia Rapp Johansson. Jag vill både rekommendera den och varna er för den om ni möjligtvis skulle bli sugna på att läsa den. För det första är det lyrik, vilket alla inte kan hantera. För det andra är det en fruktansvärt stark berättelse med otroligt gripande inslag emellanåt. Åldersgräns 18 år tycker jag till och med. För det tredje, det är en sjukt bra bok om jag får uttrycka mig så. Jag har ju en märklig böjelse för hemska självbiografier så som Pojken som kallades det osv.. Vet inte vad det är som får mig så totalt uppslukad av sådana hemskheter...

Vet ni vad, hörde precis det där sömntåget komma och jag borde nog hoppa på det. Har hört att det kan dröja innan nästa kommer.

Imorgon kanske jag skriver några rader om Amnesty, eller så gör jag det någon annan dag. Vill också ordbajsa om dvärgarna från Fångarna på fortet. Nu vet ni vad ni har att vänta er!

Noctem bonam! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0